Alberto Braida

Alberto Braida

Durante i primi giorni di settembre Alberto Braida sarà ospite a Salotto in Prova per alcune sessioni di registrazione dei suoi ultimi lavori per piano solo. Il concerto in programma, oltre ad aprire la nuova stagione, è stato proposto per presentare i recenti lavori in anteprima.  Da molti anni Alberto Braida è attivo come pianista, improvvisatore e compositore.

Descrizione

ALBERTO BRAIDA  Piano solo

“Era mattina presto quando mi svegliai il giorno del mio compleanno.
Immaginavo che probabilmente avrei ricevuto un regalo ed ero molto eccitato dall’idea.
Sul tavolo trovai un piccolo pacchetto che immediatamente aprii con molta cura.
C’era una macchinina rossa dentro e cominciai a giocare.
Era fantastico e potevo finalmente fare le gare con i miei amici che già possedevano una macchinina.
Dopo un paio di giorni guardai attraverso i finestrini di plastica: c’era il volante, i sedili, la leva del cambio…tanti dettagli che non avevo notato prima.
Cominciai a smontarla per “esplorare” cosa c’era dentro e quand’ebbi finito tutti i piccoli pezzi del mio giocattolo erano sul tavolo.
Molte cose belle ed interessanti che non vidi prima erano ora davanti a me: piccole viti, meccanismi ecc.
Da allora il mio gioco preferito è diventato scoprire nuovi oggetti che potevo costruire usando i componenti della mia macchinina rossa”. [A. B.]

Da molti anni Alberto Braida è attivo come pianista, improvvisatore e compositore. Ha suonato e collaborato con molti musicisti tra i quali Liz Albee, Ab Baars, Silvia Bolognesi, Antonio Borghini, John Butcher, Cristiano Calcagnile, Günter Christmann, George Cremaschi, Wilbert De Joode, John Edwards, Lisle Ellis, Massimo Falascone, Wolfgang Fuchs, Ig Henneman, John Hughes, Hans Koch, Peter Kowald, Giancarlo Locatelli, Paul Lovens, Paul Lytton, Edoardo Marraffa, Phil Minton, Filippo Monico, Larry Ochs, Gino Robair, Elke Shipper, Wadada Leo Smith, Fabrizio Spera, Michael Thieke, Luca Venitucci, Frances-Marie Uitti, Jack Wright e molti altri.

Ha suonato al Vision Festival (New York), Umbrella Festival (Chicago), Improvised and Otherwise Festival (New York), Vancouver International Jazz Festival (Vancouver), Total Music Meeting (Berlin), Tasten Festival (Berlin), Festival Meteo (Mulhouse), Uncool Festival (Poschiavo), Taktlos Festival (Zurich), Interactivity 05 (The Haag), Music Unlimited Festival XIX (Wells), Konfrontationen (Nickelsdorf), Podring (Biel), Risonanze (Venezia), Controindicazioni (Roma), Free Radicals at the Red Rose (Londra), Festival milanese della musica d’improvvisazione (Milano), Pulsi (Milano), ContemporaneaMente (Lodi), Musik 21 Festival (Hannover) e in molti altri luoghi in Europa e Stati Uniti.

Del  suo CD Talus (nuscope recording cd 1022) è stato scritto:
“One of the better solo piano discs I’ve heard of late”.
Jason Bivins

Jazz is not dead (I thought I would never write that), it defines and determines new music. Music had to go through jazz to reinvent itself, and come out all the richer, more subtle, with lots of technical skills, but only as a functional means, not as a goal per se. Next step is to make it more popular while keeping its uncompromising but – in principle – potential for universal appeal. 

Alberto Braida is a great example of this. Impossible to say which genre he plays, but this record will probably be filed in the jazz section in the record shops. I already praised the Italian’s quality of restraint and discipline: he plays his keys with absolute deliberation, note by note almost – no long phrases or runs or fills or other embellishments that you hear with the less mature players. Braida reduces his music to the essence: no show, but music. No entertainment, but authentic art. It makes listening a little harder, but all the more rewarding. Great stuff.
Stef – Free Jazz website

“The free improv milieu currently has a crowded field of talented practitioners; particularly pianists – George Graewe, Steven Lantner, Matthew Shipp, Craig Taborn, and Fred Van Hove all immediately leap to mind. But Alberto Braida’s latest CD, Talus, reminds one that there’s certainly room for one more. On Talus, Braida makes his mark: pointedly.
Christian Carey

“This memorable disc outlines an impressive individual approach to singular improvising.”
Ken Waxman

“… it seems as if Braida is peeling away layer after layer of external enclosures from the music’s core, led by his improvised thinking and wide-ranging inspirations, delivering a piano music which is extraordinarily original and above all strikingly fresh. This music is a new combination where strains of jazz, 20th Century music, and the past 40 years of European improvised pianism are the ingredients of an organically balanced musical architecture which is exquisitely pianistic without resorting to any pre-set approaches.
…If (and I am firmly convinced of it) the highest achievement in jazz is not getting on the top of a set of technical rules, but finding one’s own unmistakable voice, it sounds like Alberto has accomplished it.”
Francesco Martinelli

 

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